donderdag 22 maart 2012

Beeldende vorming periode 1

Beeldende vorming periode 1

Lesvoorbereiding

Naam
Alice van Velzen
Groep
1B
ICO
(Stagebegeleider)
Martin Hunziker
Praktijkschool
Werkplaats kindergemeenschap
Groep
1&2
Mentor
Anita
Activiteit
Herfsttechtniek
Datum
Do. 27-10-2011

Leerpunten student
1.    Orde houden
2.    Overwicht hebben
3.    Houding

Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
De lln hebben al eens eerder een herfsttechniek gemaakt. De lln hebben al eens geknipt, geplakt en gekleurd.
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
De lln kunnen aan het eind van de les nauwkeurig werken.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
De uilen zien er aan het eind van de les nauwkeurig uit (dus niet slordig).

Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
  leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd 
ß
Ik lees voor, leg uit, doe voor, ondersteun de lln, organiseer de techniekles.

De lln luisteren, knutselen (knippen, lijmen, plakken, kleuren).


Voorbeeld uil, lijm, schaar, lijmkwasten?, bladeren, 2 mooie bladeren, touw om ze op te hangen.


Lijm, schaar, lijmkwasten?, bladeren, 2 mooie bladeren /lln.
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
10 uil kleurplaten, lijm, scharen, bladeren, 12 mooie bladeren.
Aan de 4kanten tafel.


De lln mogen hun product naar het midden van de tafel schuiven.



De lln mogen als ze klaar zijn nog een kleurplaat maken, als ze dat willen. (potloden zelf pakken)


Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten leerlingen gaan zitten?
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel
X
Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·        
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriëntatie
3 Uitleg
4 Begeleide inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit
1






2


3
5 min.






  
10 min.

2 min.
(het verhaal is al voor gelezen in de kring)
Ik wijs de lln op het verhaal dat in de kring is voor gelezen. Vraag naar de hoofdpersoon van het verhaal. Die gaan wij maken vandaag.
Vertellen dat we eerst gaan knippen, dan gaan we bladeren in stukjes knippen, dan gaan we de uil met lijm insmeren , dan gaan we de snippers op de uil plakken, dan gaan we de 2 mooie bladeren op de uil plakken (als veren).


De lln gaan aan de slag, en ik help ze bij het  proces. Als er lln snel klaar zijn, dan mogen ze een kleurplaat pakken.

De lln ruimen de lijm, de scharen, de snippers op en maken de tafels schoon. Ik verdeel deze taakjes over de lln.








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten