donderdag 22 maart 2012

Drama periode 1

Drama periode 1

Lesvoorbereiding

Naam
Alice van Velzen
Groep
1B
ICO
(Stagebegeleider)
Ronald Hilbers
Praktijkschool
Werkplaats Kindergemeenschap
Groep
1/2
Mentor
Anita van Dommelen
Activiteit
Vertelling oud en nieuw
Datum
22-12-11

Leerpunten student
1.      Expressie op niveau lln.
2.      Orde houden
3.      Gebruiken van stemmetjes

Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
De lln. hebben al eerder een vertelling aangehoord. De lln. weten wat oud en nieuw is. De lln. zijn moe na de kerstviering van gisteren. De lln. hebben het al eerder over vieringen in andere landen gehad.
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART.
Aan het eind van de les kunnen de lln. uitleggen hoe oud en nieuw veilig kan verlopen.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
Tijdens de les mogen de lln. vragen stellen en Timon, de stoere hond die bang is voor oud en nieuw, en tips geven waardoor hij niet meer bang hoeft te zijn.

Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
  leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd 

Vertellen, orde houden, handpoppen gebruiken, luisteren naar vragen van de lln.

Luisteren, vragen beantwoorden, vragen stellen, ervaringen delen met de klas.


Handpop.
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
Handpop. De lln zitten in de kring.
Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel
X
Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·          
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit
1



 






2


















3
2 min.










10 min.

















2 min.
Kunnen jullie mij helpen? Ik ken een hond, en die hond heet Timon, dat is een hele goede vriend van mij. Hij is altijd heel stoer en nergens bang voor.. Nou, nergens? Hij is maar voor 1 ding bang. En dat is oud en nieuw.
Ik weet niet waarom hij er bang voor is, maar ik zal hem eens erbij halen.. maar voordat ik dat ga doen, wil ik iets met jullie afspreken. Timon is nu al een beetje zenuwachtig voor oud en nieuw. Dus als ik hem erbij roep, dan zou hij het fijn vinden als we stil zijn, netjes blijven zitten en als we een vraag hebben of iets willen zeggen dan steken we onze vinger op. Anders wordt hij zo zenuwachtig dat hij weer terug in zijn koffertje gaat. Afgesproken? *naam lln.* wat gaan we dus doen als ik Timon erbij haal?

Timon wat is er nou precies aan de hand? (Timon verteld wat er aan de hand is, hij is bang voor oud en nieuw). Wie wil er wat vragen aan Timon?
Hoe kunne we ervoor zorgen dat hij niet meer bang is?
-          Harde klappen
-          Vuur
-          Laat opblijven
-          Drukte op straat
-          Veel lichtflitsen

Steek zelf geen vuurwerk af tenzij het van je ouders mag.
Goed naar je ouders luisteren.
Bewaar vuurwerk op een droge en koele plaats, buiten het bereik van kinderen en nooit in je broek- of jaszak.
Niet experimenteren met vuurwerk.
Pak geen vuurwerk van de grond op.

Loopt het dood? Verhaaltje van Jip en Janneke voorlezen aan Timon en de klas.


En hoe voel je je nu Timon? Ben je al wat minder bang?
Terug in de mand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten