donderdag 22 maart 2012

Muziek les periode 1

Muziek les periode 1

Lesvoorbereiding

Naam
Alice van Velzen
Groep
1 B
ICO
(Stagebegeleider)
Martin Hunziker
Praktijkschool
Werkplaats Kindergemeenschap
Groep
1&2
Mentor
Anita
Activiteit
Muziekles Blaadjes dansen
Datum
Vrij. 28-10-2011

Leerpunten student
1.    Voorkomen van fouten
2.    Voorzingen
3.    Overwicht hebben

Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
De lln hebben al eens eerder liedjes geleerd en gezongen. De lln herkennen het thema (herfst).
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
Aan het eind van de les kunnen de lln het liedje meezingen.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
Dit toets ik door aan het eind van de les het liedje met de kleuters helemaal samen te zingen.

Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
  leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd 

Ik zing voor, ik vraag naar hoe het komt dat de blaadjes dansen, geef de wind aan met mijn handen, doe de wind na met mijn stem.

De lln luisteren, doen de wind na (ook tijdens de spelvorm), doen de bewegingen van de bladeren na, zingen mee.

Stem, CD, CD-speler.




Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
Cd en Cd-speler.
In de kring.








Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten leerlingen gaan zitten?
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel
X
Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·        
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit
1




2






3
3 min.




 10 min.





2 min.
Ik zing eerst het lied voor. ‘Hoe komt het eigenlijk dat die blaadjes dansen? Dat doet de wind!’. De lln doen het geluid van de wind na. Geef dit aan met je handen. Wanneer de handen op mijn schoot liggen is het (wind)stil.
Spel met 2 groepen, die elk op een andere hand reageren. Grotere bewegingen = harder waaien.

Aanleren:
Zing het lied voor, terwijl de lln de volgende bewegingsactiviteiten uitvoeren:
Bewegingsspel op de plaats:
De lln staan voor hun stoelen. Met hun handen beelden ze de dansende blaadjes uit. Bij de laatste regel dansen de blaadjes tot op de grond.
Dit doe ik 2 keer.

Ten slotte zingen de lln het lied helemaal mee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten