Muziek les periode 1
Lesvoorbereiding
Naam
|
Alice van Velzen
|
Groep
|
1 B
|
ICO
(Stagebegeleider) |
Martin Hunziker
|
Praktijkschool
|
Werkplaats Kindergemeenschap
|
Groep
|
1&2
|
Mentor
|
Anita
|
Activiteit
|
Muziekles Blaadjes dansen
|
Datum
|
Vrij. 28-10-2011
|
Leerpunten student
|
1.
Voorkomen
van fouten
|
2.
Voorzingen
|
3.
Overwicht
hebben
|
Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf
wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke
leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
|
De lln hebben al eens eerder liedjes geleerd en gezongen. De lln
herkennen het thema (herfst).
|
Doelstellingen
Wat
moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
|
Aan het eind van de les kunnen de lln het liedje meezingen.
|
Evaluatie
Benoem
van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
|
Dit toets ik door aan het eind van de les het liedje met de
kleuters helemaal samen te zingen.
|
Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat
doe jij?
|
Ik zing voor, ik vraag naar hoe het komt dat de blaadjes dansen,
geef de wind aan met mijn handen, doe de wind na met mijn stem.
De lln luisteren, doen de wind na (ook tijdens de spelvorm), doen
de bewegingen van de bladeren na, zingen mee.
Stem, CD, CD-speler.
|
||
Leeractiviteiten
Wat
doen de leerlingen?
|
|||
Instructie-middelen
Welke
middelen gebruik jij?
|
|||
Leermiddelen
Welke
middelen gebruiken de leerlingen?
|
Organisatie (Aan
welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een
schets van de ruimte)
Vooraf
Wat
moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
|
Cd en Cd-speler.
In de kring.
|
Tijdens
Moet
de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
|
|
Na afloop
Zorg
een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten
leerlingen gaan zitten?
|
Lesopbouw
(wat
ga je precies doen)
Keuze lesmodel
benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel |
Aanvullende vakdidactische eisen
·
|
DA
|
ADI
|
||||||||
1 Inleiding
2 Kern
3 Afsluiting
|
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide
inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie
continu: REFLECTIE
|
lesfase
|
tijd
|
activiteit
|
1
2
3
|
3 min.
10 min.
2 min.
|
Ik zing eerst het lied voor. ‘Hoe komt het eigenlijk dat die
blaadjes dansen? Dat doet de wind!’. De lln doen het geluid van de wind na.
Geef dit aan met je handen. Wanneer de handen op mijn schoot liggen is het
(wind)stil.
Spel met 2 groepen, die elk op een andere hand reageren. Grotere
bewegingen = harder waaien.
Aanleren:
Zing het lied voor, terwijl de lln de volgende
bewegingsactiviteiten uitvoeren:
Bewegingsspel op de plaats:
De lln staan voor hun stoelen. Met hun handen beelden ze de
dansende blaadjes uit. Bij de laatste regel dansen de blaadjes tot op de
grond.
Dit doe ik 2 keer.
Ten slotte zingen de lln het lied helemaal mee
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten